Tots —excepte Trump i uns quants energúmens més— estem
preocupats pel clima global i els seus efectes. Els ajuntaments pressionen a fi
que ens comprem un cotxe elèctric i de deixem de contaminar, sobretot, a les
ciutats.
És evident que el cotxe elèctric presenta moltes
avantatges. L’electricitat és una energia neta, el motor elèctric és molt més
eficient que els motors de benzina o dièsel, i fan menys soroll.
El problema que se’ns presenta és entendre exactament
aquesta qüestió d’energia neta. Sabem que l’energia elèctrica no és una energia
primària, sinó que precisa d’altres fonts primàries per a la seva producció. Per
tant, hi ha una cosa molt important per saber quin serà el resultat d’utilitzar
el cotxe elèctric i veure els seus efectes en la contaminació: les fonts
primàries utilitzades.
Si ens referim a Catalunya sabem que el 50% de l’electricitat
produïda és nuclear i que, per el moment, l’energia de fonts renovables és encara
molt escassa.
Per altra banda el motor tradicional dels cotxes, tot i
els seus avenços quant a reducció de combustible en relació als quilòmetres
recorreguts, encara és poc eficient. Segurament més del 50% de l’energia del
motor no passa a les rodes d’un cotxe, per moltes causes, entre elles que en
bona part es transforma en calor que no s’aprofita.
La producció elèctrica amb el benefici d’economia d’escala és irrellevant, per tant, si el combustible utilitzat per fabricar electricitat és un combustible fòssil poca cosa guanyarem quan a eficiència i quant a contaminació.
La producció elèctrica amb el benefici d’economia d’escala és irrellevant, per tant, si el combustible utilitzat per fabricar electricitat és un combustible fòssil poca cosa guanyarem quan a eficiència i quant a contaminació.
El gran benefici es produeix si la font de producció
d’energia elèctrica és una font renovable, i això és una cosa que no es diu en
cap dels polítics que aposten pel vehicle elèctric, afirmant que és ecològic i
sostenible. Tot dependrà de la font d’energia utilitzada, i aquesta tria no la
fa l’usuari, sinó la companyia elèctrica i el govern.
Per tant, l’acció dels ciutadans en canviar el vehicle
amb combustible fòssil (benzina o gasoil) per un vehicle elèctric, no deixa de
ser una enganyifa, si no s’afegeix alguna cosa com és assegurar que aquesta energia
elèctrica ha estat produïda amb fonts renovables, cosa que avui per avui és una entelèquia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada